Csak pár évvel ezelőtt történt, hogy egy vizsgálat dominóelv szerű következményekkel járt a Volkswagenre nézve. A “dieselbotrány” néven elhíresült bukta után a gyár hatalmas presztízsveszteséget szenvedett el, a pénzügyi veszteségekről már nem is beszélve.
Persze nem csak a Volkswagennel voltak gondok. 2017-ben a BMW hangosan tagadta a várakat, miszerint megbuherálták a motort akkori diesel járműveikben, hogy alacsonyabb kibocsátást érhessenek el. A bizonyítékokat akkor gyártási hibának - téves szoftverhasználatnak minősítették, a gyár pedig megúszta egy 8,5 millió eurós bírsággal 2019-ben, mivel lezárták az ügyet, a csalást nem sikerült bizonyítani.
A belső információk szerint azonban nem hibáról van szó, pusztán a BMW nagyon ügyesen rejti el azokat a tiltott megoldásokat, amikkel az emissziós adatok manipulálhatóak. Most is egy ilyenre találtak rá az ellenőrök, miszerint, ha egy X3-as kétliteres diesel autón kikapcsolják a légkondícionálást, az jelentős emissziócsökkenést eredményez.
Vagyis a laborban az emisszió határértéken belül mozog, valós körülmények között azonban elképesztően magas nitrogén-dioxid kibocsátást lehet mérni. Ez alapján kezdett vizsgálatba a német Szövetségi Hatósági Hivatal. Ha pedig ezúttal nem “gyártási hiba” lesz a vizsgálat eredménye, az még nagyobb botrányt eredményez, nem is beszélve a gyártó bűntetőjogi, illetve polgári peres eljárásairól. Mindemellett a többi modellt is górcső alá venné a hatóság, ami nagyon komoly gondokat is eredményezhet a gyártó számára.