Október 11. Péntek, Brigitta

Ne újrahasznosítsuk, hanem hasznosítsuk az elektromos autók akkumulátorát

Híresőélethosszakksitárolás
2024. január 19. 14:00
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
Selective,Focus,Hands,In,Gloves,Of,Expert,Technicain,Electric,Car,

A Nemzetközi energiaügynökség szerint 2030-ra mintegy 300 millió elektromos jármű rohangál majd az utakon. Ez pedig azt jelenti, hogy az akkumulátorgyártás, illetve a nyersanyagok kitermelése elképesztő ütemben zajlik majd.

Lithium-ion,High-voltage,Battery,Component,For,Electric,Vehicle,Or,Hybrid,Car.
Fotó: IM Imagery

Sajnos tény, hogy bár az e-autózás károsanyag-kibocsátástól mentes, az akkumulátor gyártása nagyon messze van ettől. Vagyis a cél, hogy egy-egy akksi a lehető legtovább életképes maradjon. Ez a mérsékelt éghajlaton 10-15 évet jelent. Legalábbis autóban.

Selective,Focus,Of,Electric,Car,Lithium,Battery,Pack,And,Wiring
Fotó: Smile Fight

A cél ugyanis nem az újrahasznosítás kéne, hogy legyen, mert bár újra hasznosítva jelentősen csökken az akksi gyártásának szénlábnyoma. Minél hosszabb életet adunk neki, ez a szám annál alacsonyabb lesz! Vagyis első körben javíttatni érdemes. Ez sokszor csak egy-egy modul cseréjével is megoldható, ez pedig lényegesen olcsóbb, mint egy akkumulátorcsere, mely az e-autók esetében akár a vételár 50%-át is kiteheti.

3d,Rendering,Ev,Car,Or,Electric,Vehicle,With,Pack,Of
Fotó: Phonlamai Photo

A másik megoldás az alternatív felhasználás. A begyűjtött, csökkent működésű akksik lehet, hogy az autózáshoz már nem jók, de energiatárolásban még ekkor is jól használhatók, akár magánházak akár középületek esetében. Minél hosszabb élettartamot tudunk adni egy akksinak, annál kisebb lesz a szénlábnyoma. Sőt! Ezzel az árakat is lejjebb lehet nyomni, hiszen a tervezett 15 éves élettartam helyett akár dupla ennyi ideig is használatban maradhatnak, majd újrahasznosíthatóak.