A zöld gazdaság, a környezettudatos cégek egyre népszerűbbek a vásárlók körében, ma már hajlandóak vagyunk akár több pénzt költeni egy termékre, ha arról tudjuk, hogy környezettudatos. De ebben biztosak lehetünk? Hiszen sajnos számtalan vállalkozás igyekszik kihasználni ezt a versenyelőnyt úgy, hogy közben igazán semmit, vagy csak elhanyagolhatóan tesz a környezet védelméért. Most a zöldre mosásnak egy erős gyomrost vihet be az EU.
Itt az ideje, hogy annak kezeljék a zöldre mosást, ami: a vásárló megtévesztésének. Az új jogszabály értelmében a környezetbarát, öko és hasonló címkék használata csak abban az esetben lesz engedélyezett, ha annak jogosságát egy cég tételesen bizonyítani tudja. Például nem kerülhet rá egy termékre az, hogy CO2 semleges, ha a vállalkozás a gyártás során nem tesz komoly lépéseket a kibocsátás csökkentésére, pusztán más területen ellensúlyozza a CO2 kibocsátást.
A jogszabály ráadásul a termékek hasznos élettartamának tervezett, szándékos rövidítését is tiltani fogja. Ez nem csak azt jelenti, hogy nem lehet beépíteni a “tervezett elévülést” egy-egy termékbe, hanem azt is, hogy nem lehet javíthatónak feltűntetni egy adott terméket akkor, ha az reálisan nem megvalósítható. Hiába mondjuk egy 10 000 forintos vasalóra, hogy javítható, ha a javítási költség 12 000 forintot tenne ki.
A szigorításnak köszönhetően nem csak azt láthatjuk majd világosabban, hogy mely termékek gyártója tesz ténylegesen valamit a környezet védelmében - így pedig felelősebben tudunk dönteni a vásárlások során-, hanem azt is, hogy érdemes-e megvenni egy-egy terméket. Hiszen a javíthatóság ma újra kritikus szempont, a lehető leghosszabb élettartam a gyártási károsanyag-kibocsátások jelentős csökkenését eredményezheti, igaz, az árakra is hatással lesz.