Május 2. Csütörtök, Zsigmond

100 vállalat felelős a klímaváltozásért

Éghajlat
2018. december 21. 08:00
null

Amikor a szén-dioxid kibocsátás kerül előtérbe, és látjuk a számokat és arányokat, akkor jellemzően iparágakat jelölnek meg felelősként. Esetenként régiókat, országokat, vagy más gazdasági egységeket, pedig ennél lényegesen pontosabban is meg lehetne határozni azt, hogy pontosan ki, illetve kik is felelősek a globális felmelegedés előidézéséért.

Pénz-pénz-pénz

Ne legyenek illúzióink, az a klímaváltozás, mely mindannyiunkat érint, üzletnek sem utolsó. Ha esik az eső, árulj esernyőt, ha tűz a nap, válts napernyőre. A klímaváltozás katasztrofális következményei sajnos eltörpülnek amellett a tény mellett, hogy az egyes vállalatok befektetői számára mekkora profitot termel az adott cég a károsanyag kibocsátással, vagy éppen a klímavédelem hátráltatásával.

kép:thisdaylive.com

Igen cégekről van szó, méghozzá nem is olyan sokról. Egy friss jelentés, a Carbon Major Report rámutat arra, hogy 100 nagyvállalat felelős a globális szén-dioxid kibocsátás 71%-ért! Ez pedig azt jelenti, hogy ez a 100 vállalat felelős tulajdonképpen azért, hogy a klímaváltozás végbemegy, hogy mindannyiunk élete jelentősen megváltozhat. Persze hozzá kell tenni azt is, hogy a vállalatok termékeit, szolgáltatásait mi is igénybe vesszük, vagyis az emberiség felelősségét nem lehet csak a vállalatokra áttolni.

Szerepvállalás


A jelentés célja nem is az, hogy a világ most forduljon szembe az olyan óriásokkal, mint például a Lukoil, a Total, a Shell, a Bp vagy a Gazprom, melyek mindegyike szerepel ezen a listán. A cél sokkal inkább az, hogy rámutassanak arra, ezeknek a cégeknek sokkal, nagyon sokkal többet kellene tennie azért, hogy a klímaváltozás elleni harc eredményes lehessen.

kép:fool.com

A társadalmi szerepvállalás nagyon sokáig csak egy hangzatos szlogen volt, melyet a legtöbb vállalat arra használt, hogy reklámozhassa saját magát. Persze kis dolgokat valóban megtettek, de a lényeg a visszhang, a reklámérték volt, messze nem az, hogy valódi erőfeszítéseket tegyenek a társadalomért. Mára ez jelentősen megváltozott, és ezt talán a Shell példája mutatja a legjobban. Itt a befektetők követelték, hogy a cég tegyen többet a klímaváltozás visszaszorítása érdekében, igenis zöldítse a saját háza táját is. ha belegondolunk, ez érthető is. Egyrészt a befektetők villái is azokon a tengerpartokon vannak, ahol pusztul az élővilág, és amiket lassan elnyel a víz. Másrészt, mivel a fosszilis tüzelőanyagoknak leáldozott – akármennyire is hadakozik ez lenne Trump, vagy Putyin -, az iparág képviselőinek meg kell találni a helyüket a változó körülmények között, méghozzá sürgősen, ha nem akarnak profitot veszíteni. És a befektetőknek az elsődleges célja a profit, ez most szerencsés esetben egybeesik a klímavédelmi intézkedésekkel is.

lead kép:economist.com


cégpénzklímaolajtársadalomgáz