Április 26. Péntek, Ervin

10 év múlva építeni kezdik a Marson az első várost?

Érdekesség
2018. szeptember 23. 15:24
null

Elon Musk nem bír magával, de szerencsére ez nekünk jó. Most éppen azt tervezgeti, miképpen lehetne néhány millió emberrel kolonizálni a Marsot, méghozzá a következő 50 – 100 évben.

Ez most komoly?

Amennyire csak lehet, komoly a projekt. Musk maga is elmondta, hogy hatalmas összegeket fog felemészteni, nagy eséllyel nem sikerül, de mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb haladást érjék el.

(kép: manyworlds.space)

A Mars meghódítása az előzetes számítások alapján nem éppen olcsó buli. Ha a kolonizáció a cél – márpedig hosszútávon csak így éri meg a Marssal foglalkozni -, akkor az út személyenként és irányonként 10 milliárd dollár. Ez pedig nem éppen egy könnyen megváltható jegyet jelent. Az ár azért ilyen döbbenetesen magas, mert a hagyományos rendszer szerint gondolkodva néhány embernek kell állnia egy rakéta és egy űrrepülő építési, valamint az összes egyébként felmerülő költséget.

Musk terve azonban egy kissé eltér ettől. Ha sikerül megvalósítani, akkor az egyutas jegy személyenként már „csak” 200000 dollárba kerülne, ami azért jóval kecsegtetőbb lehetőség, és így tényleg tömegesen lehetne utazni.

Hogy lesz 10 milliárdból 200000?

Hogyan lehet valaminek az árát minimálisra csökkenteni? Tömegtermeléssel. Jelen esetben ez két dolgot is takar. Ahhoz, hogy gazdaságos lehessen az utazás, szükség van a bolygóközi közlekedési rendszer kiépítésére. Ehhez olyan űrrepülők kellenek, melyek 10-12 utat is képesek megtenni, valamint olyan rakéták, melyek akár 1000 kilövésre is alkalmasak.

(kép: ted.com)

A mostani rakéták esetében ez a szám 1. kilövés, hajtóanyag elégetése, a rakéta leválik, és visszahullik a Földre. Ezután már csak hulladék. Musk elképzelése szerint azonban a leválás után a hordozó visszatérne a kiindulási helyre, landolna, és töltés után már mehetne is a következő turnussal. Ehhez a milliárdos elképzelései alapján a saját fejlesztésű Raptor rakétahajtóműveket használná. Hogy miért? A nyilvánvaló üzleti megfontoláson túl nagyon nagy előnye az új rendszernek, hogy a kisebb verzió 350, míg a nagyobb akár 600 tonnányi súlyt is képes kijuttatni a Föld légköréből. Ez a hagyományos hajtóművekkel 150 tonnányi súlyt jelentett, ami nagyon kevés lenne egy kolonizációs próbálkozáshoz.

Hatalmas léptékű vállalkozásról van szó, hiszen néhány ezer űrhajó, sokszáz rakéta, és persze elképesztő mennyiségű felszerelés kell majd, de Musk bizakodó, és úgy gondolja, abban az esetben, ha minden rendben halad, akkor 10 éven belül el is lehet kezdeni a projektet, és el lehet indítani az első csoportot, akik előkészítik a további feladatokat a vörös bolygó felszínén.

(Lead kép:amazon.com)

MarsűrMusk