A tudomány világában sokszor találkozhatunk azzal a felállással, hogy a tudósok igyekeznek valamire választ találni, ami megoldhatatlannak bizonyul. Közben azonban más területek számára nagyon is értékes felfedezéseket tesznek. Így alakult ez most a Delaware-i Egyetem esetében is.
A szakemberek eredetileg a hidrogéncserélő membrán üzemanyagcellákon dolgoztak. Ezek a sav alapú modulokat hivatottak kiváltani, mivel jóval olcsóbbak és környezet-barátabbak. Sajnos azonban a kutatás nem járt sikerrel - legalábbis ami az üzemanyagcellákat érinti. Más területen azonban sikerült valami olyasmit alkotni, amely hatalmas jelentőségű, és komoly hatást gyakorolhat a klímakatasztrófára is.
kép: udel.edu
A CO2 esetében a kibocsátás csökkentése az egyszerűbb feladat, azonban a légkörben már jelen lévő gáz kinyerése bonyolult és költséges - még a legfrissebb és leghatékonyabb módszerek alkalmazásával is. És ha valami sokba kerül, akkor bizony nem fog elterjedni, vagyis a probléma megoldatlan marad.
Itt jön a képbe a Delaware-i Egyetem. A kutatás során a hidrogéncserélő membránról (HEM) kiderült, hogy erősen érzékeny a CO2-re – ez a tulajdonsága futtatta vakvágányra az eredeti kutatást. Csakhogy, mivel a membrán érzékenysége kivételes, felkeltette a kutatók érdeklődését. A rajta keresztül áramló levegőből ugyanis képes kivonni az üvegházhatású gáz több, mint 99%-át. ráadásul egy nagyjából üdítős doboz méretű szerkezetbe integrálva percenként 10 liter levegőt képes megtisztítani - ez messze sokkal hatékonyabb, mint bármelyik ma ismert lehetőség!
kép: ca.bfn.today
A membrán alkalmazható az üzemanyagcellák kibocsátási hatékonyságának növelésére, de tulajdonképpen akár a kipufogóra is szerelhető, gyárkéményekben is alkalmazható. De integrálható repülőgépekbe, hajókba, sőt, akár űrrepülőkbe is, és a kinyert CO2 felhasználására is sok lehetőség mutatkozik.
lead kép: Shutterstock