November 3. Vasárnap, Győző

Halhulladékból bioüzemanyag? Hát persze!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A hajózás terén a környezetvédelemnek bizony van hová fejlődnie. Sokan nem is tudják, de a hatalmas óceánjárók közül sokatmind a mai napig fűtőolajjal üzemelnek. Ezt az anyagot a szárazföldön már régóta nem lehet használni, mivel rendkívül szennyező. A tengereken azonban nem élnek emberek, vagyis a tiltást sem kell kiterjeszteni oda-gondolják többen.

Védelem és fejlődés

A tengerek élővilága is drasztikus védelemre szorul, hiszen számtalan módon pusztítja azt az emberiség. Ezek közül az egyik a hajózás. Itt meg lehet említeni a hajócsavarok okozta pusztítást is, de ez elenyészik amellett a tény mellett, hogy mennyi szennyező anyag kerül a vízbe a hatalmas hajókról. Ezen szeretne változtatni most egy norvég székhelyű hajózási vállalat, méghozzá úgy, hogy hajóinak egy részét biogáz üzemre, másrészét pedig akkumulátoros hajtásra állítaná át.

kép:cruisecritic.co.uk

A cég lépése példaértékűés szükséges, mivel többek között hatalmas óceánjárókat is üzemeltet, melyek egy része az Antarktisz környékén viszi az utasokat, ami kiemelten sérülékeny terület. Az átállás persze nem lesz olcsó, de a cég megoldása a biogáz előállítására életképes és takarékos is.

Halakkal a halakért

A hajózási társaság halászattal is foglalkozik. Sajnos mindannyian tisztában vagyunk a tengerek túlhalászásának problémájával, és örömmel látjuk, hogy a nagy szervezetek tenni is akarnak ez ellen. Azt már kevesebben tudják, hogy a lehalászott tengeri élőlényeknek egy jelentős része hulladékként végzi. Persze nem arról van szó, hogy kidobják a halakat, hanem arról, hogy azok a részek kerülnek kukába, melyeket nem tudnak mire felhasználni. A mennyiség egy része biogáz üzemekbe kerül, így környezetbarát megoldással szolgál a hulladék és a hajtóanyag szempontjából is, másrészük azonban egyszerűen a szeméttelepen végzi.

kép:theonlinefisherman.com

A szerves hulladékok természetes bomlásuk közben metánt és más gázokat bocsátanak ki. Ezek erősen üvegházhatású anyagok, ám jó tulajdonságuk, hogy remekül használhatóak biogázként -például üzemanyag gyanánt-, és használatuk lényegesen környezet barátabb, mint a fosszilis anyagoké.

A társaság lépése a biogáz termelésére is hatással lehet, főleg, ha többen is követik az elhatározást. Az energiatárolás fejlődésével pedig a hajózás számára is megnyílik a lehetőség az elektromos hajtás előtt. Eddig ez az óceánjárók esetében bajos lett volna, hiszen elképesztő mennyiségű energiát használnak el naponta, és mire kikötőbe érnek, addig akár egy hét is eltelhet.

lead kép:offshoringtbos.com