November 22. Péntek,

Íme az újra felhasznált műanyagokból készült aszfalt

null

A műanyagok felhasználása, illetve újra felhasználása kiemelten fontos, hiszen így elkerülhető, hogy a természetbe jutva erősen károsítsák azt. Ha pedig egyenesen az aszfaltba dolgozzuk bele, akkor azzal mindenki nyerhet.

Bitumen helyettműanyag?

Az elképzelés megvan, a megvalósítás is folyamatban, egyelőre azonban még nem váltható ki a bitumen – csak részben. Egy skóciai cég legalábbis erre törekszik, és ma már sikereket is elkönyvelhetnek.

kép:wastewiseproductsinc.com

A MacRebur egy olyan bitumen és műanyag keveréket kísérletezett ki, mellyel burkolható az úttest, és amelynek a tulajdonságai messze jobbak, mint ha csak a bitument használnánk – írja a science.howstuffworks.com. A műanyag ugyanis sokkal jobban ellenáll az időjárásnak, és azt is tudjuk, hogy nem bomlik le. Ráadásul használatával az aszfalt képes alkalmazkodni az extrém magas hőmérséklethez, vagy éppen a folyamatos fagyás – felengedés körforgáshoz is.

Sok jó oldala van

A cég nem a könnyen visszagyűjthető műanyagokat (mint a pet palackok) hasznosítja, hanem azokat, amik vélhetően a föld alatt végeznék, mivel nem igazán tudnak velük mit kezdeni. Így olyan részeket is újra lehetne hasznosítani, amik ebből a körforgásból eddig teljesen kiestek – de túl sokat nem árul el a folyamatról a cég.

Emellett azzal is lehet számolni, hogy a bitumennel kevert műanyag a bitumen gyártásához képest tonnánként közel 1 tonna széndioxid kibocsátást is megspórol. Ez pedig mindenkinek jót jelentene.

Ahogyan azt már írtuk, a keverék összetételének apró változtatásával el lehet érni, hogy alkalmazkodjon a magas hőmérséklet jelentette kihívásokhoz, amire az Közel-keleti régióban igen nagy szükség lenne, hiszen itt az utak deformálódnak a nem ritkán 50°c-os melegben (lassan Kalifornia is kénytelen lesz erre felkészülni). De a cég ugyanúgy képes kiszolgálni például a kanadai igényeket is, ahol éppen a fagykárok jelentik a legnagyobb kihívást.

kép:gulfnews.com

A fejlesztések még folynak

A cég termékének felhasználása több tényezőtől is függ. Egyrészt természetesen az ártól, másrészt attól is, mennyire képe megfelelni az adott ország követelményi rendszerének. Persze ez nem jelenti azt, hogy a műanyagkeveréket ne fejlesztenék tovább. Kényes művelet, hiszen ha nem jó az összetétel, akkor túlságosan keménnyé válik a keverék, így pedig az út hibamentességi ideje is drasztikusan lecsökken. A cél, hogy 2 éven belül elérhessék a bitumen – műanyag 50% keverési arányát, ami még tovább csökkentené az útépítések ökológiai lábnyomát – a szemét felhasználásáról már nem is beszélve.

lead kép:inhabitat.com

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!