Az emberiség és a törvényhozók is igyekeznek most már nagyobb léptékben tenni a károsanyag-kibocsátás ellen. Ez jól tetten érhető az elektromobilitás terjedésében, ami persze nagyon jó üzlet is, de kétségkívül hasznos.
A közlekedési ágazat egy másik szekciója is megreformálásra került, aminek ráadásul nagyon itt volt az ideje. Ez nem más, mint a hajózás, ahol az üzemanyag rendkívül szennyező, úgynevezett nehéz fűtőolaj. Ennek az anyagnak köszönhető, hogy a hajózási ipar a teljes károsanyag-kibocsátás mintegy 6%-ért tehető felelőssé.
Az ENSZ Nemzetközi tengerészeti Szervezete szabályozta az óceánjárók kibocsátást, pontosabban annak mérséklését írta elő, aminek következtében a hajók egy másik üzemanyagra voltak kénytelen áttérni. Ez az intézkedés pedig igen nagy mértékben járul hozzá ahhoz, hogy a légkör lényegesen tisztábbá vált.
Ugyanakkor sajnos ez a lépés a felmelegedésnek is lökést adott, nem is elhanyagolható mértékben. A régebbi üzemanyag nagy mennyiségben tartalmazott ként, melyen a nedvesség a légkörben kicsapódott, nagyon leegyszerűsítve a hajók felhőkkel pöfögték tele az útvonalukat. Ahol felhő van, ott a napsugárzás is nagyobb mértékben verődik vissza. Ha a felhő eltűnik, a napsugarak akadálytalanul érkezhetnek a felszínre.
Mielőtt azonban nagyon mérgelődni kezdenénk a szakemberek szerint a jelenség bár valóban fokozza a felmelegedést, nem tekinthető jelentős gondnak. A gond maga a károsanyag-kibocsátás, nem pedig a felhőképző kén mérséklése. Egy egyszerű példán keresztül bemutatva, ha egy lábosnyi víz alatt tüzet gyújtunk, az rövid időn belül forrni kezd. Ha ehhez jégkockákat adunk – most ezek lesznek a hajók által generált felhők - akkor bár a forrás valamelyest visszaesik, lényegi változás nem történik. A megoldás nem a jégkocka, hanem a tűz, vagyis annak kiiktatása, mely esetben a jég teljesen feleslegessé válik. Ha a tüzet eloltjuk, a víz forrása egy idő után abbamarad, magától hűlni kezd...
képek és lead kép: shutterstock