Tisztában vagyunk azzal, hogy a heves esőzések képesek komolyan rányomni a bélyegüket a gazdaságra is. Az infrastruktúrára mért károk révén a kamionok nem tudnak haladni, a gazdaság pedig megtorpan, vagy legalábbis lassul, ami nem jó hír. Ezzel szemben a szárazság maximum poros utakat eredményez, azaz az előttünk álló El Nino időszak ebből a szempontból még akár jobb is lehet az eddigiekhez képest.
Nos, sajnos nem. A gazdaság motorja ugyanis nem merül ki a kamionokban és a vonatban, igen nagy szeletet hasít ki a hajózás is, mely a szárazsággal komoly bajba kerülhet. Természetesen nem a tengeri közlekedésről van szó, hiszen az óceánokban, tengerekben van víz bőven. A gondot az olyan átkelők okozzák, melyek gazdasági jelentősége elképesztően nagy, és amelyek nagy mértékben ki vannak téve az aszály szeszélyének. A Panama-csatorna egyike ezeknek a helyeknek.
Jelenleg a csatorna környezetét aszály sújtja, ami mostanra azt eredményezte, hogy a helyi hatóságok kénytelenek voltak korlátozni a csatornán áthaladó hajók számát, sőt, azok merülésének mélységét is (vagyis a nagyon erősen megpakolt hajók most nem léphetnek át a csatornán). A gondot nem az áru mennyisége, vagy a túl sok hajó jelenti, hanem a túl kevés víz, mely a zsiliprendszerű csatorna működését veszélyezteti. A megszorítások pedig két dolgot eredményeznek: vagy várakozni kell a hajóknak, ami növeli az utazásra szánt időt, vagy alternatív útvonalakat kell keresni, ami szintén növeli az időt. Eredményképpen mindkét esetben áremelkedéssel kell számolni, vagyis ez a probléma szinte mindenkit érint.
A csatorna mellett azonban más hajózási útvonalak is bajban vannak. A Rajna Frankfurttól nyugatra fekvő szakaszán, Kaubnál elkeskenyedik és mélységéből is veszít a folyó, ami komoly gondot jelent aszályos időszakokban. 2022-ben sok hajónak csökkentenie kellett a terhét, mivel egyszerűen fennakadt volna a folyó alján. Az átrakodás pedig most is áremelkedéssel jár...
képek és lead kép: shutterstock_