A tiszta energiákra való átállás nagy kihívások elé állítja az országokat. Még egy olyan fejlett régiót is, mint Hollandia, igaz, itt nem a beruházások ösztönzése vagy finanszírozása a fő probléma. Az ország ugyanis viszonylag sűrűn lakott, ami megnehezíti a napelemek telepítését.
kép: geekologie.com
Jelenleg a napelemes kapacitás mintegy 5 gigawatt, melynek 2050-re 250 gigawattra kell emelkednie. Terület azonban csak nagyon korlátozottan áll ehhez a rendelkezésre, így az itteni szakemberek tisztában vannak azzal, hogy a napelemes rendszereket integrálni kell az épületekbe, építményekbe. Éppen ezért számolnak azzal is, hogy a napelemes termelés mintegy 20%-át 2050-re az utakba integrált panelek adják majd.
A Ring Solar éppen ezért a Brightlands Chemelot Egyetem bevonásával vizsgálja ezt a lehetőséget. Igaz, hogy sok helyen léteznek már ilyen, és ehhez hasonló megvalósított projektek, de ezekben az esetekben többnyire visszafogott terheléssel kell számolni - érthetőbben, “csak” emberek sétálnak rajtuk, vagy egy-egy autó nyomását kell kibírniuk rövid ideig.
Az utakba integrált napelemek terhelése viszont ennél lényegesen nagyobb, a kopásról és a környezeti hatásoknak való kitettségről már nem is beszélve. A kutatás éppen ezért igyekszik olyan megoldásokat kiötölni, mely ezeknek a kihívásoknak megfelelő napelemek gyártását teszi lehetőség.
kép: greentechmedia.com
Mindemellett egy másik fontos szempontot is figyelembe kell venni. Az utakba integrált napelem ötlete zseniális, hiszen egy olyan felületnek ad újabb funkciót, melynek ettől elsődleges feladatának ellátásában semmilyen hibát vagy hátrányt nem szenved. Nem kell erdőt irtani, mezőgazdasági területet kivenni a termelésből, stb. Ugyanakkor vajon a folyamatos forgalom, kopás és más tényezők mellett a napelemek termelése megfelelő lesz-e a követelményeknek, vagy a termelés ilyen formában már túlságosan is alacsony, nem éri meg a beruházás.
lead kép: energytrend.com