Április 16. Kedd, Csongor

Fenntartható divat?

Éghajlat
2019. július 31. 12:00
null

A divatipar zöldítése egy kiemelt jelentőségű projekt, ami azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Érdekes, de a luxusmárkák esetében, mint aBurberry, vagy éppen aPradaez sokkal egyszerűbb, mint az olyan márkáknál, amik a tömegeknek szólnak, mint aZara.

Fenntarthatóság

ABurburryvállalta, hogy nem semmisíti meg eladatlan ruháit, aPradaaz óceáni műanyaghulladékot hasznosítja újra. De mit tesznek afastfashionmárkák képviselői? Egyelőre semmit, de most végre aZaraelőállt a fenntarthatóság irányába tervezett lépéseivel, amikbíztatóak.

kép:pivot88.thequalityapps.com

Első körben természetesen a fenntartható anyagokat hozzák be a rendszerbe, és állnak át kizárólag ezek használatára 2025-ig. A veszélyes vegyszereket is kivonják azegyenletből, és erre a beszállítóikat is kötelezik, ennek határideje 2020. Hulladékmentessé teszik minden létesítményünket, és az irodák, gyárak és boltok, melyek aZaráhoztartoznak, mind megújuló energiát használnak majd, kizárólagosan - erre azonban időpontot egyelőre nem határoztak meg.

Az, hogy egy ekkora márka, mely nem a luxuscikkek iparához tartozik, megteszi ezeket a vállalásokat hatalmas előrelépés, hiszen előbb vagy utóbb a többifastfashionmárka is kénytelen lesz követni ezt az utat. Már ha ez az út tényleg az, aminek látszik.

Fastfashion

Sajnos nagyon valószínű, hogy bár a vállalások nagyon hangzatosak, és valóban teljesülni is fognak, ez csak ügyes marketing. A vásárlók ugyanis erőteljes nyomást gyakorolnak a ruhaiparra azzal, hogy keresik a fenntartható modelleket, így természetes, hogy ezt fogják kapni. Egyelőre azonban akörnyezettudatosságebben az esetben a felszínt érinti, elegendő a látszat.

kép:ozy.com

Érthetőbben: afastfashionmárkák akár 500 új ruhamodellel is megörvendeztethetnek minket hetente. Ezt a tempót nem lehet bírni környezettudatos eszközökkel, pusztán azért, mert az anyagok, a gyártási lépések, és rengeteg más összetevő is változik. Ez nem azt jelenti, hogy aZaralépései feleslegesek, csupán azt, hogy afastfashionüzleti modellje egyszerűen nem egyeztethető össze a környezettudatossággal. Ha olyan ruhákkal árasztjuk el a piacot, melyek viszonylag gyorsan tönkre mennek, az nem fenntartható. De ha az anyag tartós, emellett azonban folyamatos vásárlásra ösztönözzük az embereket, akkor sem a fenntarthatóság irányába lépünk.

A gyapot termesztése nagyon sok erőforrást igényel, a folyamatos gyártás és újrafeldolgozás - hogy hulladékmentes lehessen a rendszer - szintén hatalmas energiaigénnyel rendelkezik. Ezeket pedig nem lehet kiküszöbölni a most tett vállalásokkal.

lead kép:eco-business.com

pénzklímadivatemberüzletmárka