
A vasúti és a vÃzi fuvarozás fejlesztése kulcskérdés, ha szeretnénk nyugodtabb közlekedést, és a klÃmát is megÅ‘riznénk élhetÅ‘ formában. De miért is lenne ez annyira jó?
Kombinált fuvarozás
Az, hogy nagyon sok a kamion, talán senkinek nem kell bemutatni. Ez azonban sok kárt is okoz, az elÅ‘nyök mellett. Természetesen az áruválaszték szélesedése és az árak alacsonyan tartása is köszönhetÅ‘ ezeknek a járműveknek, de sajnos sok hátrányuk is van. A közutak nehezen viselik a több tonnás terhelést, az autósok idegei pedig a hosszú kamionsorokat. Persze ezek eltörpülnek a közúti áruszállÃtás jelentette környezeti terhelés mellett, mellyel mindenképpen kezdeni kell valamit, itthon is.
kép:itsinternational.com
Erre jelenthet megoldást a kombinált fuvarozás, melyet az MLSZKSZ, vagyis a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége is szorgalmaz. Ennek lényege, hogy az áruszállÃtásba bevonnák a vasúti és a vÃzi szállÃtást is, jelentÅ‘sen nagyobb mértékben, mint eddig.
Irányelvek
Az elképzelés összhangban van az EU stratégiájával is, mely 2030-ra a 30%-át, 2050-re pedig több, mint felét a 300 kilométer feletti szállÃtásoknak a vasút és a vÃzi közlekedés felé kÃvánja terelni. Ehhez persze szükség van a hajózás modernizálására, valamin t a vasutak fejlesztésére is, illetve a hazai megvalósÃtáshoz ösztönzÅ‘ programok is kellenek, valamint jelentÅ‘sebb beruházások. Mindenesetre érdemes vele komolyan foglalkozni, hiszen, ha az 1000 kilométer feletti szállÃtások csupán 10%-átátlehetne terelni a kombinált fuvarozás irányába, akkor évente nagyjából 50 000 kamionnal lenne kevesebb a hazai utakon, ami nem kis szám.
kép:latimes.com
Attól sem kell félni, hogy ez a megoldás jelentÅ‘sen drágÃtaná a fuvarozást, hiszen nem magát az árut, hanem az utánfutót, konténert rakják át egyik eszközrÅ‘l a másikra. Az 50 000 kamion mÃnusz pedig kezdetnek nagyon jó. Ráadásul ez csak az 1000 kilométer feletti távokon közlekedÅ‘ kamionokat fedi, és ha 2050-re az EU elképzelése Ãgy megvalósul, akkor minimum az ötszörösével kevesebb kamionnal kell számolni. Ez pedig már a fuvarozás co2 kibocsátására is pozitÃv hatással lehet, persze csak abban az esetben, ha a hajók esetében végre elfelejtjük a fűtÅ‘olajat, illetve a vasút esetében a diesel hajtást.
lead kép:euractiv.com