A közlekedés az egyik legnagyobb károsanyag kibocsátó rendszer, melyet a lehető leggyorsabban igyekeznek megreformálni. Ennek köszönhetjük, hogy sok autógyártó ma már azt helyezi kilátásba, hogy 5 éven belül semmi mást nem lehet majd kapni a szalonjaikban, mint tisztán elektromos modelleket.
Éljen az elektromos – vagy várjunk csak...
Sajnos tény, hogy az elektromos autózás nem olcsó mulatság. Bíztatnak minket azzal, hogy csak néhány év kell hozzá, és ez változni fog, hiszen az autók ára egyre lejjebb megy, de ettől még drága marad az autózás, már ha annak környezeti hatásait nézzük.
kép:eta.co.uk
Nem érdemes magunkat abba a tévhitbe ringatni, hogy az e-autóknak nincsen semmilyen környezeti hatása. Károsanyag kibocsátásuk közvetlenül nincs ugyan, de ezeket is le kell gyártani, az akkumulátoraikhoz szükséges anyagokat ki kell bányászni, és bizonybennük is kopó alkatrészek vannak. Félreértés ne essen, összehasonlíthatatlanul jobb megoldások, mint a fosszilis üzemanyaggal működő társaik - hosszútávon -, de nem szabad rájuk az egyetlen alternatívaként tekinteni, ha a környezettudatos közlekedés kerül szóba.
A hagyományos módszerek
Az autó drága, a városokban ráadásul körülményes a használata is. Ellenben a bicikli egyszeri kiadás - viszonylag ritkán igényel alkatrészcserét -, ráadásul egészséges is. Ez még inkább igaz a gyaloglásra, mely igazából semmi nem kerül, és sportnak is beillik.
Mindkettő közel nulla károsanyag kibocsátással rendelkezik, a szükséges eszközök - mint a bicikli, vagy a cipő - legyártása meg sem közelíti az autó legyártásának környezeti hatásait.
kép:ramblers.org.uk
Az ember függővé teszi magát a legújabb technológiákkal szemben, ami alapból nem egy jó megoldás, de külön rossz, hogy mellette elfelejti, hogy vannak olyan megoldások is, melyek kizárólag rajta múlnak, és igazán nem kerülnek semmibe. A városoknak pedig nem csak az lenne a feladata, hogy kitiltsák bizonyos részekről az autókat, vagy hogy nagy ütemű zöldítésbe, fásításba kezdjenek. A polgárokat arra kellene ösztönözni, hogy az autót hagyják hátra, és válasszák azokat a megoldásokat, melyek szinte mindenkinek elérhetőek. Ehhez persze a megfelelő bicikliút-hálózat kiépítése is kell, illetve a tömegközlekedés fejlesztése (hiszen azért mindenhova mégsem mehetünk gyalog a távolságok miatt), de tény, hogy a klímaváltozás ellen mi magunk tehetünk a legtöbbet, nem kell másoktól várni a megoldásokat!
lead kép:earth.com