A klímaváltozás tény, és ezzel mind tisztában vagyunk, akik olvassák a tudományos eredményekkel foglalkozó cikkeket. Sőt, most már az iskola is rámutat arra, hogy mit is tettünk, hova is jutott az emberiség, de azt a témát, hogy most mi legyen, már messze elkerüli az oktatási rendszer.
Fejlesztés kell
Persze nem egyszerű egy ilyen hatalmas gépezetet naprakészen tartani, de szükségszerű – ahogyan erre a Kant, németországi magániskola diákjai és biológiatanáruk is rámutatnak, és amivel az ENSZ is tisztában van. az oktatási reformok nem éppen gyorsak, pedig ahhoz, hogy a diákok igazán használható tudást kapjanak, kénytelen lenne lényegesen gyorsabban reagálni a kialakult helyzetre.
kép:takepart.com
Ahogyan azt Darvin is megmondta: az marad életben, aki a leginkább, és gyorsan képes alkalmazkodni a változásokhoz. Nos, ez a mai oktatási rendszerről messze nem mondható el, ezzel pedig jelentősen csökken a mai diákok lehetőségi köre, amivel alkalmazkodhatnának a klímaváltozás jelentette biztos átalakuláshoz.
Mi van? Mi nincs?
Persze az oktatási rendszer sincsen teljesen lemaradva, hiszen tudományos elméleteket tanít arról, hogy pontosan miért is következett be a klímaváltozás folyamata, és milyen széles spektrumon érinti ez a Földet és az emberiséget. Sőt, a szemléletformáláshoz is hozzájárul egy egészen kis nyúlfarknyit azzal, hogy beszél a takarékos izzók használatáról. De ennyi.
kép:clean.ns.ca
Az iskola, az oktatás lényege, hogy az életre, az ottani kihívásokra készítsen fel, hogy a fiatal generáció képes legyen alkalmazkodni, méghozzá jobban, mint szüleik. Jelenleg azonban a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás mikéntje teljes egészében hiányzik a rendszerből.
Az ENSZ klímaváltozással kapcsolatos szemléletformáló programja most éppen ezt az űrt szeretné betölteni, egyelőre Nagy- Britanniában. Itt 80 iskola számára dolgoztak ki oktatási anyagot arról, hogy mely lépések lehetnek hatékonyak abban, hogy megváltoztatva életmódunkat minimalizáljuk az ökológiai lábnyomunkat, hiszen ez az egyetlen esélyük arra, hogy életben maradhassunk a Földön. Ezek közt természetesen szerepelnek a takarékos eszközök is, de már olyan radikális lehetőségek is helyet kapnak, mint az eggyel kevesebb gyermek vállalása, az étrend megváltoztatása, vagy az autóval való közlekedésről lemondás. Ezek mind olyan lehetőségek, melyek valóban erősen csökkentik az ökológiai lábnyomot, és így a diákok megismerhetik azokat a lehetőségeket, melyek közül előbb vagy utóbb, de kénytelenek lesznek választani néhányat.
lead kép:kindermusik.com