Gyerekkorunkban egyáltalán nem volt meglepő az, ha a boltba úgy mentünk, hogy nálunk volt egy tele kosár. A kosárban pedig üvegek, üres edények, fémdobozok sorakoztak. Ezeket vittük vissza jogos tulajdonosának, a gyártónak.
Vissza az alapokhoz
Davosban tartották a világgazdasági fórumot, ahol bemutatták a kereskedelem jövőjét (múltját?), a betétdíjas csomagolást. Az új, vagyis sokkal inkább újra gondolt elképzelés szerint a gyártók tulajdonolnák a csomagolásokat, vagyis azokat nem kellene kidobni. A vásárló a termékkel együtt megveszi a csomagolást is, majd, miután kiürült, kiöblíti, és visszaviszi a boltba, ahonnan visszajuttatják a gyártóhoz. A boltban persze a pénzt is visszaadják a tárolóért.
kép:drinkmilkinglassbottles.com
A rendszer évekkel ezelőtt remekül működött, de sajnos az egyszer használatos műanyag csomagolások a kényelmességük miatt kiszorították a megszokott rendszert. Mára fel kellett ismerni, hogy az új és „könnyebb” módszer nem fenntartható, mert lassan belefulladunk a kidobált műanyagok halmába.
Támogatók
Szép az elgondolás, de a dolog mit sem ér abban az esetben, ha csak valaki újra kitalálta ezt a rendszert. Szerencsére azonban nem így van. A kezdeményezés, mely Loop néven fut támogatókkal is szép számmal rendelkezik, és nem is akárkikkel. A visszaváltható csomagolások mellett a Nestlé, a P&G, az Unilever, a Pepsi és szerencsére még több világcég is felsorakozott.
kép:bbc.com
A műanyagokat lecserélik, méghozzá üvegre, fémre, de ha meg is marad a természetidegen anyag, az sem lesz olyan leheletvékony, mint eddig megszoktuk, így azt is vissza lehet váltani. Ez persze a gyártónak is megéri. A rendszer fenntartása ugyanis lényegesen olcsóbb, mint annak a műanyagnak az eltakarítása, mely a használat után 80%-ban a tengerekbe kerül. Ez a takarítás pedig a fogyasztók részéről egyre inkább megkövetelt dolog, vagyis a cégeknek jól felfogott érdeke csökkenteni a műanyag felhasználásukat.
Ha a kezdeményezés sikeres lesz, akkor a polcokon a Clorox kendőit ezentúl alumínium csőben kereshetjük, míg a majonézt, vagy éppen a narancslevet üvegben. Hogy az új csomagolási rendszer mennyire hasznos, azt remekül mutatja a Haagen – Dazs jégkrém újra gondolt csomagolása. A régi papír helyett a dupla falú alumínium csupor sokkal jobban tartja a hideget is, vagyis a jégkrém is tovább marad hideg.
lead kép:chiroh3.com.au