Május 4. Szombat, Flórián, Mónika

Ömlik ránk a kerozin

Éghajlat
2018. december 11. 08:00
null

A közlekedés fejlődése vitathatatlan tény. A lovas szekértől a gőzmozdonyon át a repülőig igen nagy utat kellett megtenni, és most igen nagy árat kell fizetni. Hiszen mindenhol újítunk: vannak már elektromos autók és vonatok, bioüzemanyagos teherhajózás, de mi lesz a repülőkkel?

Nem férünk el

A repülés 10-15 évvel ezelőtt még a kiváltságosok kalandja volt, hiszen a jegyek ára nem volt éppen alacsony. Így a nyaralások, városlátogatások, rendszerint inkább buszos utazással zajlottak. Azonban változik a világ, és a piaci réseket is betölti valaki.

kép:quora.com

A fapados járatok megjelenésével az árak drasztikusan csökkentek – persze valamit valamiért alapon. Mindenesetre tény, hogy ma már közel azonos áron lehet repülni Európán belüli úti célunkhoz, mint buszozni, és hát valljuk be, repülni mégiscsak kényelmesebb és gyorsabb. Odáig jutottunk, hogy az európai légtér túlzsúfolt, szinte egymást érik a repülőgépek. Az alatta élő embereknek azonban ez nagyon nem jó hír.

Áramlik a kerozin

Az osztrák környezetvédelmi hivatal adatai alapján kiszámolható, hogy jelenleg egy ember egy kilométer utat 450 gramm szén-dioxid-kibocsátással képes megtenni, ha a repülőt választja utazásához. Ez elsőre nem is hangzik olyan rosszul, azonban azt is hozzá kell tenni, hogy ez a duplája annak, amit a benzines és a dízel autók bocsátanak ki kilométerenként.

A szennyező hatás miatt a benzin és más üzemanyagok ára is tartalmaz olyan adókat, melyek bevételeit a környezeti károk enyhítésére lehet fordítani. Nem is beszélve arról, hogy a közlekedési eszközökre váltott nemzetközi jegyek áfát is tartalmaznak, vagyis az állam is bevételhez jut.

kép:exposingtruth.com

A repülés azonban más tészta. Tavaly 910 millió liter kerozint tankoltak, és a szén-dioxid-kibocsátásuk a döbbenetes 164 millió tonnát is elérte. Ezzel pedig komoly résztvevői a klímaváltozás generálásának, vagyis mindenképpen tenni kell valamit, hogy ezt a számot jelentősen csökkentsük, sőt, lehetőleg nullázzuk le.

Vannak már kezdeményezések, melyek az elektromos repülés korát irányozzák elő, de ezek még nem olyan fejlettek, hogy az valós alternatívát jelenthessen 1-2 éven belül, legalábbis erre kicsi az esély. A megoldást az osztrák szomszédok szerint a repülőjegyek adóztatásával lehetne megtalálni, ami viszont valós alternatíva. Már csak az a kérdés, hogy az így befolyt összeget vajon valóban arra költik-e, amire azt beszedik, vagyis a környezet védelmére.

Lead kép:theconversation.com

repülőklímaolajlevegőkerozinszén-dioxid