Május 23. Csütörtök, Dezső

A világ legnagyobbja is áttér a karbonsemlegességre

null

A globális szén-dioxid-kibocsátás kapcsán a közlekedést jellemzően úgy emlegetjük, hogy a benzin és dízel üzemű járműveket vesszük elő. Autók, buszok, kamionok, vonatok és társaik. Csakhogy van egy szegmens, ami náluk is szennyezőbb, ez pedig a tengeri hajózás. Ennek reformját sem lehet sokáig halogatni.

Szennyező üzemanyag

A tengeri szállítás az egyik leginkább megtérülő módszer az áruk továbbítására. Oka egyszerű: olcsó. De miért olyan olcsó? Tény, hogy nem kell autópálya díjat fizetni, és nem is csak egy konténernyi árut lehet szállítani egyszerre. Sőt, másokkal is lehet „társulni” a szállítás során, így az ár még alacsonyabb lesz. Az egyik legnagyobb költséget a szállítmányozásnál az üzemanyag jelenti. Ebben az esetben az ár alacsonysága annak is köszönhető, hogy a teherhajózás jórészt nehézolaj hajtású hajókkal történik. Ez az üzemanyag olcsó, és a valaha volt legkárosabb hajtóanyag, amit csak ki tudtunk találni.

kép:joc.com

Vagyis mindenképpen reformokra szorul a terület, és ezt tudják a társaságok is, akik a hajózással foglalkoznak. A megrendelők engednek a vevők nyomásának, és a környezettudatos megoldásokat keresik, vagyis a hajózási társaságok, ha versenyben akarnak maradni, ilyen megoldásokat is kell, hogy kínáljanak.

Van más lehetőség

A Maersk a világ legnagyobb teherhajózási vállalata pontosan tisztában van azzal, hogy lépni kell. Ez azonban nem olyan egyszerű, hiszen a hajók akár hetekig is a nyílt tengeren vannak, ott nem lehet őket tölteni, így az elektromosság nem igazán működik, kizárólag akkor, ha önmaguk termelik azt, ez azonban rizikós. A dízel üzemanyag drága, és csak az elkerülhetetlen elodázására alkalmas, vagyis nem jelent valódi megoldást. A cég az elmúlt 4 évben közel 1 milliárd dollárt áldozott arra, hogy ráleljen a megfelelő megoldásra.

kép:joc.com

Most úgy tűnik sikerült, méghozzá annyira, hogy a vállalat célkitűzése, hogy 2030-így teljes karbonsemlegességet érjenek el. Ehhez magukat a hajókat kell korszerűsíteni, vagyis még hatalmas feladat áll a cég és mérnökei előtt. Ha azonban a célt sikerül teljesíteni, akkor az nagy valószínűséggel sokkal erősebb versenyhelyzetbe hozza a Maersk-et, mint amiben versenytársai vannak.

lead kép:mhlnews.com