November 2. Szombat, Achilles

Íme a napelem, amin autózni is lehet!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A napelemek terjedésének sok esetben a helyhiány szab határt. De a technológia fejlődik, méghozzá rohamléptekkel, így lehetőség nyílik olyan helyekre is áramtermelő egységeket telepíteni, ahova elsőre nem is gondolnánk.

Az aszfalt helyett?

Az egyik ilyen lehetőség az úthálózat. Több ezer kilométernyi tekergőző, széles és szabad felület, mely csak arra vár, hogy megújuló energiát termelhessen. Na persze ehhez olyan napelemre lenne szükség, mely strapabíró, hiszen közlekednének rajta – akár kamionokkal is -, nem csúszik, kibírja a teletés tartós. Valamint az is jelentős szempont, hogy túl nagy feszültség ne legyen benne, hiszen egy esetleges meghibásodás, vagy ne adj’ Isten baleset esetén könnyen áramütést szenvedhetnének az emberekés az állatok is.

kép:trendsderzukunft.de

A kivitelezés így igencsak bonyolult, de az ötletet semmiképp nem szabad elvetni, hiszen a lehető legtöbb módon kell kihasználnunk a rendelkezésünkre álló területeket, ha a fenntartható fejlődés útját akarjuk járni.

Irány Köln!

Ha arra gondolna, hogy erre az útra azért még várni kell, akkor utazzon Kölnbe. Itt ugyanis nemrégiben készült el a 90 méter hosszú napelemes útszakasz. A tesztek során is jól teljesít, és a 150 különleges napelem egy család éves energiafogyasztását is fedezi (ez azt jelenti, hogy ha a magyar utak teljes egészében ilyen technológiával készülnének, akkor nagyjából 2 millió háztartás energiaigényét lennénk képesek fedezni).

Az út előnye nem csak az, hogy energiát termel. A víz is elfolyik róla, így az aquaplaning jelenséggel sem kell számolni, ha rajta közlekedünk. Ezenkívül alacsony a feszültsége is – csupán 30 volt -, ezért nem jelent veszélyt sem az emberekre, sem pedig az állatokra.

kép:trendsderzukunft.de

Persze nem a németek az elsők, akik ilyen okosúttal próbálkoznak. Hollandia és Kína is kísérletezik a lehetőséggel, aminek hátránya nem meglepő módon az ára. A pontos összeg, amibe az említett 90 méteres szakasz került sajnos nem ismert, az illetékesek viszont azt elmondták, hogy akkor lenne gazdaságosan kivitelezhető az "okosú"t, ha négyzetmétere 250 euró alatt jönne ki.

lead kép: goodimpact.org