Április 28. Vasárnap, Valéria

Légkondival az optimálisabb elektromos töltésért - nagy lyukak a lehetőségben

e-tech
2023. február 25. 11:00
null

Töltés mindenek felett! Valahogy így lehetne jellemezni a mostani helyzetet, mely az elektromos autókat övezi. Egyelőre igyekszünk nem foglalkozni azzal, mekkora környezetterhelést jelent az akkumulátorgyártás, mely bizony elengedhetetlen az ilyen autók gyártásához, illetve azzal sem, hogy honnan, milyen forrásból származik az áram, mely a kocsikat hajtja.

Jelenleg az egyik legégetőbb probléma, melyet meg kell oldani a töltési sebesség. Ezen a téren az új modellek már igen szép eredményeket képesek felmutatni, mely többek közt annak is köszönhető, hogy belső rendszer támogatja azt, hogy az akksi a töltéshez optimális hőfokot érjen el – azaz hűti vagy fűti az akkumulátort a rendszer. Így a töltés sebessége optimalizálható.

De mi a helyzet a régebbi modellekkel? Hiszen a legújabb elektromos autókat csak egy igen szűk réteg engedheti meg magának, a többiek számára a használt autó jelenti a megoldást, aminél azonban a töltési sebesség még messze van az optimálistól. Alapesetben kiegészítésként beépíthető egy légkondi, mely az akksit temperálja, de ez se nem olcsó, se nem egyszerű.

A Rivian azonban most szabadalmaztatott egy olyan töltőoszlopot, melynek aljába légkondi van beépítve. Töltés közben pedig érzékeli az adott akksi hőfokát, és ennek megfelelően meleg vagy hideg levegőt fúj rá, hogy a töltés optimálisabb lehessen. Ezzel azonban két alapvető gond is van: vajon mennyivel lehet gyorsabb így a töltés? Mármint egyáltalán megéri a temperálásba fektetett energia? És ez a második kérdés alapja is: mennyire energiahatékony egy olyan rendszer, mely a nagyvilágba fújkálva igyekszik temperálni egy akksit, melyet hóban, sárban, kánikulában is doszt töltünk... Ezekre a kérdésekre egyelőre nincsen válasz, mindenesetre a szabadalom megszületett, az azonban más tészta, hogy lesz-e belőle olyan termék, mellyel mi is találkozhatunk a töltők között.

képek és lead kép: shutterstock

melegautótöltéshidegidőenergiaoptimális