Erősen leáldozóban van a dieselnek. Ez nem csak a klímakatasztrófa miatti tudatosságnak köszönhető, hanem annak a dieselbotránynak is, mely megrázta az egész autóipart. Mindemellett ráadásul a közelmúlt mérései arra is rámutattak, hogy hiába az ígéretek és a szabályozások, a diesel motorok továbbra is lényegesen szennyezőbbek, mint azt a gyártók állítják.
Ami az egyiknek rossz...
AStellantisnéven futó franciaországi vállalkozás volt a világ egyik leghatalmasabb diesel motor gyártója. Persze nem ezen a néven futott, de az említett botrány olyan lukat ütött a cégen, hogy névváltoztatást is eszközöltek. Fénykorában a vállalkozás részesedése több, mint 50%-os volt az európai eladásokból, ami azért tekintélyes összeget tett ki. Mostanra azonban a diesel iránti kereslet egyre csak esik. 2020 harmadik negyedében már csak 28%-os volt a diesel autók eladási aránya, ami hatalmas visszaesés.
kép: bbc.co.uk
Ami a cégnek veszteség, a környezetnek előny lehet, mivel aStellantisa zöld utat választotta. Ez sajnos átszervezést is jelent, ami temérdek munkahely megszűnését is eredményezi, de a cég életben maradásához ez szükségszerű. Ahogyan az is, hogy teljes egészében átálljanak az elektromos motorok gyártására.
Hatalmas lépés
Mivel jelentős motorgyárról van szó, így a lépés is igen nagy lökést jelent azelektromosautók terjedésének. Minél több gyár foglalkozik a motorok gyártásával, minél több márka áll át az elektromos meghajtásra,annálolcsóbban lehet majd ezekhez az autókhoz is hozzájutni, és annál többen teszik majd le a voksukat a lényegesenkörnyezetbarátabbközlekedés mellett.
kép: europeanscientist.com
Jelenleg a cég az átállás szakaszában van, és 2020-ban még “csak” a teljes gyártási kapacitás 10%-át adták az elektromos motorok. 2025-re azonban már évi 900 000 elektromos motor gyártását tervezik, mely bizony a korábbi csúcsteljesítmény több, mint 50%-a.
Az átállás sajnos nem jelenti azt, hogy a diesel autók gyorsan kikopnak majd az életünkből. A statisztikák alapján az értékcsökkenéssel is számolva a hagyományos hajtás ezen képviselői a használtautó piacokon keresztül még legalább 15-20 évig jelen lehetnek a közlekedésben. A benzines társaik ennél is tovább húzzák majd.
lead kép: oilprice.com