Április 27. Szombat, Zita

Kizöldül a Hyperloop

e-tech
2019. szeptember 20. 16:00
null

Ma már tudjuk, hogy a közlekedés lehet olyan, ahogyan az a régi sci-fi filmekben láttuk. Igenis lehetséges, hogy egy csőben, egy kapszulában ülve olyan sebességgel haladjunk, hogy a távolságokleküzdésenevetségesen egyszerűvé váljon.

Hyperloop

Igen, ez a sokat emlegetettHyperloop, amit a Teslaatyja,ElonMuskigyekszik megvalósítani, népszerűsíteni, és továbbgondolni. Az eredeti elképzelések szerint a vonat csőrendszere a föld alatt haladna, így nem zavarja sem a városok forgalmát, sem az embereket. Ennekazonbanmegvannak a maga hátrányai.

kép:inhabitat.com

Egy ilyen fejlesztés valósággá tétele borzalmasan költséges, vagyis lehetőség szerint mindent meg kell tenni, hogy minimalizáljuk a befektetett összeget. Ez pedig nehezen kivitelezhető abban az esetben, ha több ezerkilométerenkell mélyre ásni, dacolva a sziklás talajjal, vagy éppen a vízben haladással. Csakhogy a tervet az sem tenné jelentősen olcsóbbá, ha a vonatot a föld felett vinnék, hiszen a területeket meg kellene vásárolni, hiszen azokon később sem lehetne mást csinálni, tekintve, hogy ott a vonat csőrendszere.

MAD

AHyperloopéppen ezért társult a MADArchitectscéggel, mely egy kicsit máslébakrahelyezte a vonat tervét. Elképzelésük szerint nem a föld alatt és nem is a földön kellene a csöveket fektetni, hanem felette. Hasonlóan a magasvasutak elgondolásához, ezt a rendszert is a föld fölött 7 méterrel gondolták újra, amivel jelentős spórolást lehet elérni. Így nem kell annyit ásni, és mivel acsőrendszerpilléreken áll, amegvásárolandóföldterületek nagysága is minimálisra csökkent. Nem zavarja a városok közlekedését, sőt, közösségi és zöld területek kialakítását teszi lehetővé.

kép:inhabitat.com

A zöldítés pedig fontos, mivelMuskis tisztában van. A projekt elsősorban nem a költségcsökkentéssel lett igazán jó - bár ez sem éppen elhanyagolható -, hanem azzal, hogy a csőrendszert is egy kicsit tovább gondolta a tervezőiroda. A tetejére ugyanis végig napelemes borítást álmodtak meg, amivel az energiabefektetés is minimalizálható, sőt, akár nullázható is. A napelemek fejlődésével akár a városok energiatermelésébe is bekapcsolódhat a csőhálózat a megtermelt többlet energiával. Ráadásul még nagyon mutatós is az elképzelés, legyen szó a városi környezetbe integrált vonatról, vagy akár a sivatagot átszelő rendszerről.

lead kép:inhabitat.com

vonatkörnyezetMusknapelemHperloopközlekedés