November 1. Péntek, Marianna

Szeretne egy csőben 1000 km/h felett utazni? Már nincs olyan messze a lehetőség!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A jövő közlekedése az elektromos autóké, és persze más, elektromos közlekedési eszközöké. De azért itt nem áll meg az elképzelés, mert például elektromos vonat most is létezik, de az nem megy 1120 km/h-ás sebességgel.

Csőposta, kicsit nagyobban

Igen, nem olvasta félre, valóban 1000 kilométer óránkénti sebesség feletti értékről van szó. Vagyis a vonat is olyan sebességgel utazhatunk, mint a tengerentúlra közlekedő járatokon. Az elképzelés nagyon is impozáns, és ki más fejéből pattant volna ki, mint Elon Musk.

kép:dezeen.com

A Hyperloop névre keresztelt elképzelés egy csőposta rendszeréhez hasonlít. A megfelelő átmérőjű, erős anyagú csőben kapszulaszerű vonatok közlekednének, méghozzá vákuum segítségével, légpárnákon. Így kiküszöbölhető a súrlódás egy jórésze, ráadásul energia hatékony is lenne a rendszer, hiszen napelemekkel működne, tisztán elektromosan.

A projekt nem újkeletű, ám mostanra kissé tovább léptünk, és más nem csak terveket és futurisztikus videókat nézegethetünk a Hyperloop-ról, hanem szemmel kísérhetjük a tesztelési folyamatot is.

Hollandia a fókuszban

A Hardt Global Mibility és a BAM építési vállalkozás dolgozott össze ahhoz, hogy tesztelhető verzióra hozzák a projektet. Ehhez egy 30 méteres csövet építettek meg már egy ideje, amivelelőre hátra lehet mozgatni a tesztkapszulát, így pedig méréseket végezhetnek mind annak külsején, mind a csövön, és a kapszula belsejében is.

kép:nbcnews.com

A lehetőséggel a klímaváltozás ellen lehet tenni, méghozzá nem is kis mértékben. Ha ugyanis nem csak a vonat, hanem a repülő közlekedést is ki lehet váltani a vonattal, az jelentős széndioxid kibocsátást spórolna meg. Arról már nem is beszélve, hogy a Hyperloop nem igényel üzemanyagot, hiszen árammal működik. A tervek szerint a cső tetején, melyben a vonat közlekedni fog, napelemeket helyeznek majd el. Vagyis a rendszer zömmel megtermeli magának a működéséhez szükséges energiát, ami pedig az üzemeltetést igen olcsóvá teszi.

Az olcsó közlekedés pedig elérhető jegyárakat eredményez, ami a projekt egyik kiemelt célja. A tesztelők és Musk is arra koncentrál, hogy a Hyperloop a nagyközönség számára is elérhető legyen, ne pedig egy olyan futurisztikus eszköz, mely csak a gazdagok kiváltsága.

lead kép:cleantechnica.com