December 15. Vasárnap, Valér

Károsabb egy elektromos autó, mint egy diesel?

null

Egyre jobban terjednek az elektromos autók, egyre szívesebben is vásároljuk, és ami talán még ennél is fontosabb: az áruk is egyre inkább csúszik a megfizethető kategóriába. Ennek pedig mindenki örül, hiszen az elektromos autók károsanyag kibocsátása nulla. Illetve egy német tanulmány szerint azért nem annyira.

Kibocsátás szélesebb látótérben

A károsanyag kibocsátás mérése az alapján történik, hogy az elégetett üzemanyag mekkora mennyiségben bocsátja ki az üvegházhatású gázokat, köztük a leginkább vizsgált elemet, a szén-dioxidot. Ez alapján pedig a villanyautók kibocsátása értelem szerűen nulla, hiszen nem égetnek el üzemanyagot.

kép:ecochunk.com

Azonban nem szabad elfelejteni, hogy az energia előállítása, mellyel ezek az autók működnek, már közel sem ennyire tiszta. Jelenleg az elektromos hálózat hatalmas mennyiségben termeli a szén-dioxidot a működése közben, így az le lehet bontani a háztartások mellett az elektromos autókra.

Mindemellett azt sem szabad elfelejteni, hogy az akkumulátorokban található anyagok, mint a lítium, a kobalt, vagy a mangán bányászat révén érhetőek el. Ha pedig valamit bányászni kell, az már nem igazán lehet környezetbarát, hiszen egyrészt rombolja a természetes környezetet, másrészt az erőgépek, melyeket használnak nem elektromos meghajtásúak.

Diesel kontra elektromos

Christoph Buchal kölni fizikaprofesszor és munkatársai a Német Gazdaságkutató Intézet felkérésére készítették el tanulmányukat, melyben azt vizsgálták, hogy mekkora környezeti terhelést is jelent egy elektromos autó. Ebben pedig arra a következtetésre jutottak, hogy jelenleg 11-28%-kal károsabb, mint egy diesel autó.

Az adatok alapján egy Tesla modell 3 minden szempontot figyelembe véve, nagyjából 156-181 gramm szén-dioxidot „bocsát” ki kilométerenként. Ez a szám pedig jóval meghaladja a diesel kibocsátási értékeket.

me.me

Azt persze nem veszi figyelembe a tanulmány, hogy a diesel autók kipufogógáza más ártalmas anyagokat is tartalmaz, ahogyan azzal sem számol, hogy a számításokat hogyan befolyásolja az, ha a világ egyre nagyobb mértékben átáll a megújuló energiatermelésre. A bányászat tényét azonban nem igazán lehet szépíteni, nem is csoda, hogy folyamatosan fejlesztik az akkumulátor technológiát, hogy annak környezetterhelését csökkenteni tudják.

Mindezek alapján adódik a kérdés: megéri egyáltalán elektromosra váltani? A válasz azonban még mindig igen, hiszen hosszabb távon a közlekedés technológiai fejlődését is figyelembe véve ez lesz a kiút, de tény, hogy ehhez még időre van szükség, amiből sajnos nagyon kevés áll a rendelkezésünkre.

lead kép:electrek.co

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!