November 11. Hétfő, Atád, Márton, Márton

Itthon még nem érett a helyzet az e-autózásra…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

Mindenkinek elektromos autót? Biztosan jó ötlet ez? Sajnos, azt kell mondani, ma, hazánkban nem valószínű, hogy ez lenne a megoldás. Egyszerűen azért, mert erre mi még egyáltalán nem vagyunk felkészülve.

Zéró emisszió

Az elektromos autók hatalmas előnye a benzinesekhez, pláne a dízelekhez képest az, hogy nincs károsanyag kibocsátásuk. Hiszen nem fosszilis üzemanyaggal, hanem árammal működnek, vagyis nincs kipufogó, amiből a globális felmelegedés indikátorai előtörnének. Az elektromos autók piaca is egyre csak bővül, hiszen egyre több gyártó ismeri fel azt, hogy szüksége van a váltásra, hiszen egyre nő a kereslet.

kép:irishexaminer.com

Ennek köszönhetően az árak is mérséklődnek, és már az „olcsóbb”kategóriában is tekintélyes hatótávokkal lehet számolni. Ez pedig azt jelenti, hogy ezzel mindenki jól jár, kivéve az olajtársaságokat, vagy nem? Sajnos nem egészen.

Fejlődés

Az elektromos közlekedés valóban a jövőt jelenti, méghozzá az igen közeli jövőt. Hazánkban egyelőre azonban nem ez a legjobb megoldás arra, hogy gyorsan és drasztikusan csökkenthessük a közlekedésből adódó károsanyag – kibocsátás mértékét.

Ürge–Vorsatz Diána fizikus, klímakutató rámutatott arra, hogy ha rendszer szinten szeretnénk csökkenteni a hazai közlekedés károsanyag – kibocsátását, annak most még nem a legjobb eszköze az elektromos hajtás. Egyszerűen azért, mert a megtermelt elektromosság sajnos többségében nem megújulókból származik, vagyis messze vagyunk a ténylegesen nulla kibocsátástól. A probléma igazi megoldása a közlekedési kultúra korszerűsítése lenne. Persze ez sem olcsó mulatság, de szükségszerű lépés, amit mielőbb meg kellene kezdeni.

kép:dw.com

A mai közlekedési rendszer elavult. A tömegközlekedés hazai viszonylatban is egy vicc, hiszen sokszor teljesen üresen közlekednek a buszok, míg máskor egyszerűen nem lehet rájuk felférni. Az autókban is jellemzően egy, maximum két ember ül, vagyis a kihasználásuk messze nem jó. Ma már létezik megoldás arra, hogy a tömegközlekedés sokkal emberibb legyen. Nem hatalmas zsúfolt buszokkal, hanem mini buszokkal, melyek háztól házig viszik az embereket, és akkor, amikor éppen szeretnénk. Erre léteznek applikációk, melyek a megfelelő algoritmusokkal képesek igen pontosan előre jelezni a várható utasforgalmat, és a helyszínek összehangolásával lényegesen kényelmesebb közlekedést tesznek lehetővé. Vagyis az embereknek nem lenne szüksége saját autóra, így pedig a kibocsátás akár 40%-kal is mérsékelhető lenne úgy, hogy közben benzines és dízel autók róják az utakat.

Ezután az elektromos közlekedésre való átállás is szervezettebben és gördülékenyebben mehetne, de ekkora már megoldható lenne, hogy a zéró emisszió valóban zéró legyen.

lead kép:eu.courier-journal.com