Ma már nem gond, ha az okostelefon út közben lemerül. Az autóban könnyen megoldható a töltése, de sok helyen egy kis időráfordítással egy kávé mellett a nyilvános töltőkről is megetethetjük a falánk kis készülékeket. De mi a helyzet az e-autókkal? Hiszen azok töltése azért nem ilyen egyszerű.
Mi a gond?
Az e-autók töltése egészen addig a pillanatig nem jelent különösebb gondot, amíg nincsen belőlük sok. Ha azonban már egy társasházban mondjuk a lakók több, mint fele elektromos autóval rendelkezik, akkor a töltés már problémás lehet. Ennek oka az, hogy az ilyen töltők áramfelvétele igen magas.
kép:plugincars.com
Sokunkkal előfordul, hogy ha egyszerre meg az elektromos sütő és az elektromos főzőlap, akkor már nem szabad mellé a mikrót is használni, mert bosszúsan tapasztaljuk, hogy lecsapja a biztosítékot, és minden eszközt lehet elölről beállítani. Ennek oka, hogy egy átlag családi ház nagyjából 2 kilowattot vesz fel, ennyire is méretezik a hálózatot. De az autó töltésével ez a szám jelentősen változik. Ha nem ragaszkodunk a gyors töltéshez, és hajlandóak vagyunk órákat várni arra, hogy újra repeszthessünk, akkor is 2 kilowattal kell számolni, míg a gyorstöltés esetében ez a szám akár 22 kilowatt is lehet.
Mi a megoldás?
Ez egy igen jó kérdés, és egyelőre még az olyan államok sem tudják rá a konkrét választ, mint Németország, ahol az elektromos autózásra nem csak kereslet, hanem pénz is van.
Mindenképpen korszerűsíteni kell a hálózatot, ez azonban drága, és míg egy családi ház esetében egyértelmű, ki viseli a költségeket, egy társasháznál már nem annyira, tekintve, hogy nem mindenki használ elektromos autót.
kép:rolecserv.com
A hazai viszonyokat nézve ez a gond még nem realizálódott (bár külföldön is most még elméleti a probléma, de 5-10 éven belül komolyra fordulhat a helyzet), de azért nem jó elmenni a lehetőség mellett. A klímaváltozás elleni harc részeként a kőolaj egyre inkább ki kell, hogy szoruljon a mindennapjainkból, vagyis az alternatív autózás, közte az e-autózás is egyre nagyobb teret nyer. A most még ingyenes töltők természetesen eltűnnek majd, de még az sem egyértelmű, hogy milyen metódus alapján számolhatnak díjat a töltésért. A felvett energia? Az idő, amíg foglaltuk a töltőt? Ehhez jöhet parkolási díj? Kényelmi díjak? Vagy marad a „nagylelkűség” és reklámcélból a bevásárlóközpontokban ingyenes marad a töltés?
Rengeteg a megválaszolatlan kérdés, de az biztos, hogy ha gyökeresen átalakítjuk a közlekedési rendszereinket – márpedig kénytelenek leszünk -, akkor más pontokon is hasonlóan nagy léptékű változtatásokra lesz szükség, ami nem lesz olcsó mulatság.
lead kép:carmagazine.co.uk